Børn og unge synes det er sjovt at køre hestevogn

Kom godt i gang

Er du barn/ung og vil du gerne prøve at køre hestevogn?
Du er altid velkommen til VKs åbenthus arrangementer, hvor du kan få lov at styre forskellige vogne. Se i kalenderen, hvornår vi afholder næste arrangement.
Har du en pony, du kunne tænke dig at få kørt til? I så fald vil vi anbefale det grundlæggende forkursus i kørsel med hest og vogn. Her får du og din pony al den grundlæggende træning i skal have for at komme videre.
For de mere rutinerede unge kuske, holder vi forskellige træningssamlinger og sociale arrangementer. Se kalenderen for nærmere oplysninger.
Har du yderligere spørgsmål er du velkommen til at kontakte medlem af VK køreudvalg/DKF juniorudvalg: Elisabeth Flensted på elisabethvflensted@gmail.com

Sasja Lambertsen - juniorkusk i VK
DM 2021 - 3 x Dansk Mester
NM 2021 - 3 x 2.plads Nordisk Mesterskab

Magnus Qvist - juniorkusk i VK
DM guld i 2014
EM deltager for Danmark i 2014
NM guld i 2015
DM anden plads i 2016
EM deltager for Danmark i 2016

Jenni Kehlet - juniorkusk i VK
DM anden plads 2016

VKs juniorer påtræningssamling med Mikkel Kruse Johansen august 2016

VKs juniorer på teambuilding januar 2016

Træningssamling med træner Finn Qvist september 2015

Nye Derbyklasser

Dansk Køreforbund har i i begyndelsen af 2017 lavet 3 nye derbyklasser. Klasserne bliver åbne både for alle - også børn.

Det er nu tilladt for børn at starte stævner fra det år, de fylder 5.
De må få al nødvendig hjælp og der er udvidet sikkerhed omkring de små kuske.

Du kan læse mere om de nye klasser på Dansk Køreforbunds hjemmeside:

Flotte DM resultater af VKs unge kuske

To unge VK kuske deltog på hjemmebane i DM 2016

Jennie Kehlet og Frost deltog som DM debutanter i Children klassen. De fik en super flot samlet 2. plads.

Magnus Qvist og Coco Star deltog i Junior klassen. De fik også en super flot samlet 2. plads.

STORT TILLYKKE til begge ekvipager.

Magnus og Coco Star deltog i EM for unge kuske i 2016 i Tyskland. Magnus havde desværre et uheld i maraton, hvilket betød at han måtte udgå.

Juniortræningssamling 2017

VK afholder igen juniortræningssamlinger.

Ny underviser er Mikkel Kruse Johansen.
Mikkel er 18 år og har kørt konkurrencekørsel i mange år. Han har startet både med 2-spand og enspænder. I 2016 vandt Mikkel DM sølv for pony enspand i seniorklassen samt EM sølv for juniorkuske.

Første træningssamling gik super godt med rigtig god undervisning til kuskene samt masser af hygge og sammenhold for både kuske og hjælpere.

Mikkel underviser løbende over vinteren. Hold øje med hjemmeside og facebook.

Vi planlægger en hel dag med træningssamling igen til foråret.

Kørsel med hest og vogn er for alle uanset alder

Køresporten er bestemt også for børn og unge. Vi er ikke så mange juniorkuske, men derfor er det også bare så meget mere hyggeligt. Vi hjælper og støtter hinanden, selv om vi også er konkurrenter.

Det er ikke så vigtigt, hvilken pony eller hest, du har. Den skal 'bare' være rolig og stabil. Det er heller ikke vigtigt hvilken vogn og sele, man bruger, bare sikkerheden er i orden.

Der er mange dicipliner inden for køresporten og bestemt også en, der passer dig.

VK afholder både træningssamlinger og teambuilding for unge kuske. Her har vi lige så meget fokus på det sociale som på din sportslige udvikling. Som juniorkusk er du meget velkommen til disse arrangementer - uanset hvilket niveau, du kører på.

Sikkerhed

Børn og urutinerede unge bør kun køre med rutinerede ponyer/heste.
Alle kuske under 18 skal ledsages af rutineret groom/kusk på over 18.
Til stævner skal alle kuske under 18 bære sikkerheds hjelm og vest.
VK anbefaler alle unge kuske altid at bære vest og hjelm under al kørsel.
Husk masser af reflekser, når der køres på vejen i vejr med mindre sigtbarhed.
Ved kørsel med yngre børn anbefales ekstraliner til groom.

Konkurrencer for børn

Til klubstævner og top-cup stævner er der plads til alle på alle niveauer.

I Top-Cup er man junior til og med det år man fylder 16.

Til landsstævner er børn og unge opdelt efter alder. Man køre i den aldersklasse, som svarer til ens fødselsdag. Dvs lige meget om man fylder 12 i januar eller december, så kører man 'Children' klassen.
6-11 årige kører 'ICKD´ som er specielle lette klasser beregnet til børn. Maraton er udskiftet med derby. Der er ingen højdekrav for ponyer. Alle vognbredder er tilladte - til derby kræves 4 hjul.
12-14 årige kører kategorien 'Children'.
14-18 årige kører kategorien 'Junior'.
16-21 årige kører kategorien 'Young driver'
For Children, Junior og Young Driver kuske gælder FEI reglementet.

Til internationale stævner køres klasserne Children, Junior og Young Driver efter FEI reglementet.

Som ung kusk har man mulighed for at deltage i både DM, NM og EM.

Gode links til aktive juniorkuske

Dansk Køreforbund har et juniorudvalg. Find det her: www.koereforbund.dk/juniorer-youngdrivers

De danske unge kuske har deres egen facebookgruppe. Den hedder Junior/Young Drivers Denmark

Kusk og træner, Henrik Høper, har lavet nogle gode små film om stævneforberedelse. Dem finder du på hans hjemmeside: www.hoeper.dk under VIDEO

Har du nogen gange svært ved at styre nervøsiteten? Så kan mentaltræner Rasmus Bagger måske hjælpe. Rasmus har lavet flere små film der hjælper med visualisering, selvtillid, mentaltræning og lignende. Rasmus' film er beregnet på ryttere, men som kusk kan du sagtens bruge dem også ;-)
Du skal søge efter 'RytterBlog' på youtube.

Juniorenes reglement er en del af det almindelige FEI reglement. Du finder konkurrence reglementet oversat til dansk på Dansk Køreforbunds hjemmeside under 'Køresport' og 'Konkurrencekørsel'